Isnin, September 15, 2008

Salam Ramadhan

Hari ni genap sudah setengah bulan orang Islam di seluruh dunia menunaikan ibadah Ramadhan, tahun 1429 H. BErmakna, lagi 15 hari sahaja untk kita semua menikmati dan mengejar keberkatan RAmadhan yang sangat bernilai, dan tidak mungkin ada pada bulan-bulan yang lain. Cabaran pada bulan ini begitu berharga, kerana pada bulan ini, segala amalan sunat diibaratkan wajib, dan amalan wajib diangkat lagi 70 kali ganda ganjaran. Dan lagi, terdapat malam yang melebihi 100 bulan, dikenali dengan lailatul-Qadr.

DAlam ayat dalil yang menyuruh kita berpuasa, ' wahai orang beriman, berpuasalah kamu sebagaimana yang diturunkan kepada orang yang terdahulu. MOGA-MOGA kamu akan beroleh taqwa' Ayat ini seringkali diulang-ulang baca oleh penceramah2, ustaz2, untuk mengingatkan kita untuk berpuasa. Yang penting dalam ayat di atas, adalah yang hujung tuu... Perkataan atau terma 'MOGA-MOGA' membawa implikasi yang berbentuk ujian daripada Allah taala kepada kita semua, hambaNya.

Sejauh mana puasa kita mendapat ganjaran Taqwa? Ulamak memecahkan puasa ini kepada 3 jenis. 1)puasa umum, 2)Puasa Khusus, 3)Puasa Khusus Al-Khusus.

Puasa umum - kategori puasa kanak-kanak. Maknanya, sekadar menahan dari makan dan minum. DAh... tu jer.. ni ramai sangat umat sekarang amalkan. bukansahaja budak-budak sekolah, mak-bapak budak pun ramai macam ni.. Puasa ok. Tapi, solat tinggal, amalan harian sama jer macam bulan2 lain. ibadah umum pun sama jer. Ibadah Sunnah pun, macam tak der penambahan pun... Macam kanak-kanak la.. (Tengok Upin dan Ipin).

Puasa Khusus - Kategori sekolah menengah. Kira macam higher level la ni.. Lain ustaz, lain pulak penerangannya. tapi, pokoknya, dalam kategori ni, amalan sunnah bertambah... amalan wajib tak payah cerita la.. memang tak der masalah... untuk katergori ni, bukan sahaja perut berpuasa (tahan daripada makan dan minum), semua anggota juga berpuasa... mata, kaki, telinga, tangan, dan lain-lain... Nampak perbezaan yang ketara dalam amalan harian. Menjadi dari buruk kepada baik, dan dari baik kepada lebih baik. ADa ulamak menyatakan bahawa ni yang sepatutnya pada semua Muslim.

Puasa Khusus Al-Khusu - Puasa tahap ijazah PHD. Kira macam the most highest level of all.. sesetengah ulamak manyatakan bahawa golongan puasa ini adalah puasa para nabi, sahabat dan tabi'in.Kira macam tak tercapai akal kita la.. susah jugak ni... taraf tertinggi, kita, manusia kebanyakkan ni.. kene kerja extra-extra-extra hard untuk sampai tahap ni.. Ada ulamak pula kata, boleh sebenarnya.. atas level dan kapasiti seorang yang bertaubat nasuha...

................................................................................

KEsimpulannya, untuk mendapat Taqwa Allah, amalan puasa haruslah diiringi dengan kerja keras untuk tarbiyah diri dengan kebijaksanaan dan kesungguhan serta ikhlas kepada Allah sebagai hambaNya. MOGA-MOGA, kita semua mendapat taqwa Allah. InsyaAllah..

Selamat menambah amalan RAmadhan...

Jumaat, September 12, 2008

Projek blog Panitia-panitia SMKTPG bermula

Agak mengambil masa juga untuk memulakan projek ini. Jadi, memandangkan masa mesyuarat hari itu, telah diwarwarkan cikgu RAdin dah ada blog sendiri, secara tidak langsung, takkan tak mampu buat blog rasmi untuk panitia matematik kot... (cabaran jugak ni... depa tak cakap... tapi, sendiri mahu paham laa...)

ok... takder masalah pun sebenarnya... cuma, ini first time juga untuk buat projek rasmi. kalau nak main-main, sekadar nak cuba-cuba, paling kurang, tahu perkembangan semasa... ni dah biasa...

so, saya mulakan dengan perancangan dan draft kerja untuk pelaksanaan nanti. Okey... ni jalan kerja / check list yang kena ada:-

1) Senaraikan apa links yang nak dibuat.
2) Dapatkan soft copy segala details isi.
3) dapatkan domain yang sesuai n layout untuk main page panitia. (matematiksmktpg.blogspot.com)
4) siapkan site link yang boleh : macam mana kaedah untuk susun layout keseluruhan.
5) unsure blog -user friendly -knowledge based and -got attachment factor
6) Let others review and retreat (especially students) -for improvements
7) report back to Standing Commitee..

rasanya, nak buat yang ni dulu.... step terbesar, adalah pada 3-4 step yang pertama. Contoh yang pada suluhpenghidupan.blogspot.com, rasanya bukan contoh yang terbaik yang boleh direfer... ada banyak lagi yang boleh ditambah baik... (I personally think).. contoh lain-lain sekolah yang power, diorang pakai web domain... that's goin to cost a lot and new a lot of skills. Well, nanti, kene google lagi laa ni... cari great examples... Rupanya, takder laa bagus sangat sekolah2 lain kat malaysia ni... Well, this is our chances to be the best and beat the rest.... hehehe...

ok... teruskan usaha... sememangnya, perjalanan 1000 batu itu, akan bermula dengan langkah pertama ini!

Selamat berjuang...

Khamis, September 11, 2008

Pembestarian Sekolah

Tanggal 10/9/2008, SMKTPG – Mesyuarat gerak kerja pembestarian sekolah diadakan bagi memenuhi hasrat ke arah sekolah bestari. Cikgu Ruzi (mohdruzi.blogspot.com), selaku setiausaha jawatankuasa ini telah memberi ulasan tentang projek ini. Diringkaskan, terdapat beberapa aktiviti dan projek yang perlu dilaksanakan seperti:

1. Penyediaan blog bagi setiap panitia untuk di ‘link’ kan pada web sekolah. Contoh yang diberikan adalah seperti SMKTelok Datok, Banting yang telah mempunyai blog sekolah dan segala blog berkenaan sekolah tersebut.

2. Kursus dalaman harus diadakan bagi meningkatkan tahap kualiti pengetahuan cikgu-cikgu tentang penjagaan (maintainance) dan kepenggunaan (application) TMK dalam PnP di sekolah. Kursus yang dicadangkan adalah:

a. Penyediaan Blog (Web Log)

b. Video editing, untuk diintegrasikan dalam persembahan Power point.

c. Penyediaan ‘Teaching Courseware’

..........................................................................................................................................................................

Selain itu, cadangan-cadangan ini juga SAYA rasakan, harus dipanjangkan kepada pihak pentadbir memandangkan internet juga adalah satu medium yang sangat penting dalam melestarikan sistem bestari di sekolah. Maka, pelan jangka panjang haru diukur dan rencanakan untuk tujuan itu. Antaranya:

  1. Menyediakan pelan untuk memberi akses WiFi ‘wireless internet’ , ke seluruh kawasan sekolah. Ini boleh dilakukan secara berperingkat berdasarkan pada bajet yang ada dan kepentingan.
  2. Menyediakan dan memberi ruang yang lebih luas dari yang ada sekarang kepada pelajar dalam menggunakan kemudahan printer, scanner, dan copier di Pusat sumber sekolah untuk menyiapkan kerja-kerja sekolah.
  3. Menyediakan ruang bilik multimedia yang khusus untuk tujuan tayangan atau pembentangan sesuatu projek seperti bilik kuliyah di universiti-universiti. Keadaan bilik pula haruslah ‘kondusif’ dan bersifat ekslusif.
  4. Menggalakkan guru dan pelajar untuk mempunyai laman blog peribadi, serta alamat e-mail sendiri untuk tujuan mengenali dan mendekati jiwa para pelajar, dan seterusnya berkongsi pengalaman kehidupan.
  5. Menjadikan blog guru atau blog panitia sebagai ruangan untuk memberikan kerja rumah kepada pelajar di sekolah, seterusnya menggalakkan pelajar menggunakan internet dengan berguna dan bijaksana. Setakat hari ini, hanya 3-4 orang sahaja yang ada daripada 130 orang guru. (3/130 = fail)
  6. Menggalakkan pelajar membawa dan menggunakan ‘lap top’ peribadi, untuk menulis dan mencatat nota, melakukan kerja rumah serta mencari bahan pembelajaran secara online.
  7. Memperbanyakkan plug point di kawasan kawasan sekolah yang terpilih untuk menggalakkan pelajar dan guru menggunakan komputer peribadi atau lap top.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Fikrah Imayu –

  1. Memangla nampak macam tak praktikal nak buat semua ni... sekolah berasrama penuh (SBP) pun tak macam ni... Sebab itu, rancangan jangka panjang perlu diletak dan disusun. Kita berjalan kena ke depan...baru maju... Kalau tak bergerak, memang la tak maju-maju! (Kata nak jadi power macam SBP). Dalam kes kita ni, rasanya kena berlari!
  2. Banyak perkara sisipan perlu diselesaikan dan diteliti terlebih dahulu. Kalau perkara-perkara ini tidak jelas, susah juga nak bergerak. Antaranya adalah:
    1. tahap pengetahuan cikgu
    2. tahap keselamatan dalam kawasan sekolah, dan
    3. tahap keterbukaan dalam penggunaan TMK, terutamanya internet.
  3. Terdapat juga perkara yang bukan dalam bidang kuasa pengetua, sebagai ketua pentadbir sekolah. Kalau difikirkan rasional dan penting, panjang-panjangkan lah kepada yang lebih di atas!
  4. .... And.... tulis (cakap) memang mudah dan boleh nampak ideal... cuba buat, tengok! – nobody says it easy. Tak da sapa cakap mudah... nak berjaya, memang la keja kerja keras. NI Plan jangka panjang ni... paling kurang 5 tahun!
  5. Apa Yang Penting? Kerjasama.... (Wonder Pets)

Selasa, September 09, 2008

Peperiksaan Percubaan SPM 2008


Hari SPM adalah pada November 12, 2008. Maknanya, dalam lebih kurang 60 hari. Anak-anak ini pada hari ini memulakan peperiksaan Percubaannya. Nampak macam yakin jer sorang-sorang. iyer laa tu... "nak bagi konfiden je cikgu..." jawab diorang...
Bila diberi kertas soalan, perghh... nampak tekun jer masing-masing... Sebagai bapak mereka ni, terasa jugak terharunya bila masing-masing fokus untuk jawab soalan tu. Kalau tak, sebelum ni, dalam kelas, hmm... main-main jer... bising jer tak habis-habis.... Bila snap kamera, (padahal mana boleh snap gambar dalam dewan peperiksaan), buat surprise kat diorang ni.
"Nanti, awak semua boleh tengok muka masing-masing dalam blog saya" kata cikgu ni...


Yang dah mula perasan, sengih-sengih tengok kamera... Cikgu ni ambil gambar laa pulak.. segan laa.. Yang tak segan-segan, layan laa.... soalan dah la susah.. "ape la jadah soalan ni..." merungut dalam hati jer laa ye... Kertas B.Inggeris yang kamu ambil ni, penting... Semalam, kertas B.Malaysia.. Dua-dua kertas inilah yang akan dilihat dulu oleh mana-mana agensi atau institut pengajian tinggi masa nak apply nanti. Score dua kertas ini dahulu, then ditambah dengan mana-mana 3 lagi kertas yang lain. Cikgu cadangkan- MAtematik + lain2 + lain2.

Cuba pakej ni :
1) Matematik + Pendidikan Agama Islam + P.Perakaunan
2) Matematik + B.Cina / B.Tamil + Sejarah
3) MAtematik + B.Cina /B.TAmil + P.Perakaunan
4) Matematik + Mate Tambahan + P.PErakauanan (kalau berani laa-Confirm pegi jauh!!)




5 A's dah power dah.... ni, kategori luar bandar laa... thank God juga, walau kita di Telok Panglima Garang, pembangunan macam dah bandar, masih diletak dalam kategori Luar bandar... Maknanya, 5 A's untuk budak-budak luar bandar macam kamu ni, kira bagus sangat. Kalau lebih, lagi la bagus. Kata orang, bagus giller!

Teruskan perjuangan. cikgu doakan trial paper ni akan menjadikan kamu semua lebih bersemangat untuk terus score pada peperiksaan SPM yang sebenar. Perjuangan kita harus diteruskan walau apa cabaran dan dugaan dihadapan. Asalkan kita berusaha, berusaha, dan berusaha dengan bersungguh-sungguh.... selebihnya, kita serahkan kembali kepada Yang Maha Kuasa.

Selamat menjawab!

Isnin, September 08, 2008

Kisah masa dulu, kini dan akan datang

Blog ini adalah didekasikan kepada semua orang. Saya hanya melintaskan apa yang saya rasai sepanjang hidup ini. Tidak kisah sama ada bersifat peribadi mahupun perkongsian ilmu. Rasa seronok untuk berkongsi kisah hidup ini sangat membuak-buak. Seperti segalanya dikumpulkan dalam satu web log yang hendak diceritakan segalanya. Fokus pengkisahan adalah pelbagai. Ertinya, tidak berfokuslah.

kisah hidup setiap orang adalah suatu yang sangat berharga, kerana setiap waktu itu adalah dicatat Malaikat kiri dan kanan. Maka, dosa pahala akan terus berjalan setiap detik, selagi nyawa dikandung badan. Sebenarnya, ini termasuklah apa yang difikirkan (akal), dan dirasakan (emosi / jiwa). Pengalaman bukan berdasarkan faktor usia, tetapi adalah sejauh mana kita berjumpa dan berhadapan dengan manusia yang lain. BArangkali, benar kata orang-orang tua, kecil jangan disangka anak, besar jangan disangka bapak.

Saya yang berkerjaya cikgu sekolah menengah juga sering kali membawa kata-kata ini sebagai bekalan. Cikgu harus punya ilmu yang jauh lebih tinggi daripada anak-anak muridnya. Dan, sering kali berlaku juga, terdapat anak-anak murid yang mahir dalam banyak perkara, lebih dari cikgu. Perasaan apakah yang timbul, apabila murid bertanya kepada cikgu, dan cikgu menganga tidak mampu menjawabnya? Biasanya, cikgu akan melakukan 'escapisme' dengan menangguhkan soalan tersebut. Jarang juga melihat cikgu bertanyakan kepada seorang-dua anak murid yang memang mahir dalam subjek-subjek tertentu, apa lagi kalau itu subjek yang cikgu tersebut ajar. Si murid, biasanya, segan alah untuk tunjuk power... Bimbang cikgu malu.. barangkali...

Bersikap terbuka dan sentiasa memajukan diri adalah kata kuncinya di sini. Kita semua mahukan penyelesaian masalah segera. Buat apa ditangguh-tangguh. Kalau boleh sesiapa sahaja dapat membantu, ini akan menjadikan kepala tidak kusut masai, ditambah lagi dengan kerja cikgu yang berlambak dengan kerja-kerja keranian yang tidak sudah-sudah selesai. Lupakan soal maruah seketika... Rasanya, anak murid lebih memandang tinggi dengan guru yang boleh menerima dan terbuka sifatnya.

Saya mengkategorikan diri dalam cikgu muda... dengan berlatar-belakang kepersatuanan yang cukup panjang dari zaman persekolahan dahulu sehinggalah hari ini, dan barangkali sampai akhir hayat; biasanya mempunyai pandangan yang agak sedikit mencapah dalam konteks guru dan keguruan. Biasanya, kalau diajak berbincang dengan guru-guru lain yang agak dalam kategori cikgu lama... hujahnya berbeza. Biasanya panas, dan tidak sealiran... seperti 'school of thought' yang jauh berbeza. (Mungkin perasaan saya sahaja)

Nah, blog ini sebagai satu contoh lagi, betapa masih tidak ramai cikgu yang punya blog sendiri. Malah, saya sendiri belajar daripada seorang anak murid saya. Benar kata orang bijak pandai.. Ini masa mereka. Masa muda mereka berbeza dengan masa muda kita dahulu... Masa muda saya, sudah tentu berbeza dengan masa muda cikgu saya dahulu... 10 tahun akan datang, agaknya, anak murid saya sudah berjaya menjadi cikgu, dan ditakdirkan mengajar sama dalam satu sekolah, bagaimana agaknya aliran saya dengan beliau nanti? (aahh... mungkin perasaan saya sahaja)

Jumaat, September 05, 2008

QUE SERA, SERA -(What Will Be, Will Be)(Apa Yang akan Jadi akan Terjadi)

Published 4 September, 2008

Meaning of Que Sera, Sera:

(Maksud Que Sera, Sera:)

The expression “What will be,will be” is used to describe the notion that fate will decide the outcome of a course of events, even if action is taken to try to alter it.

(Ungkapan “Apa yang akan jadi akan terjadi digunakan untuk maksud Takdir akan menentukan keputusan kejadian-kejadian seterusnya walaupun tindakan diambil untuk cuba menghalangnya.)


(Lyrics written by Jay Livingston and Ray Evans

for Alfred Hitchcock’s 1956 re-make of his 1934 film

“The Man Who Knew Too Much” starring Doris Day and James Stewart.)

When I was just a little girl,

I asked my mother, “What will I be?

Will I be pretty?

Will I be rich?”

Here’s what she said to me:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.”

When I was just a child in school,

I asked my teacher, “What will I try?

Should I paint pictures”

Should I sing songs?”

This was her wise reply:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.”

When I grew up and fell in love.

I asked my sweetheart, “What lies ahead?

Will we have rainbows

Day after day?”

Here’s what my sweetheart said:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.”

Now I have Children of my own.

They ask their mother, “What will I be?”

Will I be handsome?

Will I be rich?”

I tell them tenderly:

“Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future’s not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.

Que Sera, Sera!”


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> His post always interest me a lot! whatever will be, will be!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Maksud beliau sangat halus.

moral : Big talk begin with small talk

A lawyer was seated next to a little girl on the airplane when the   lawyer turned to her and said, 'Let's talk. I've heard that flights go quicker if you strike up a conversation with your fellow passenger.'


The little girl, who had just opened her book, closed it slowly and said to the stranger, 'What would you like to talk about?'


'Oh, I don't know,' said the lawyer. 'How about nuclear power?' and he smiles.


'OK, ' she said. 'That could be an interesting topic. But let me ask you a question first. A horse, a cow, and a deer all eat the same stuff - grass - . Yet a deer excretes little pellets, while a cow turns out a flat patty, and a horse produces clumps of dried grass. Why do you suppose that is?'


The lawyer, visibly surprised by the little girl's intelligence, thinks about it and says, 'Hmmm, I have no idea.'


To which the little girl replies, 'Do you really feel qualified to discuss nuclear power when you don't know shit?


Powered by Qumana


What a confusion!

Conversation of Mr.William Knott and Mr. Watt.


> >> > "Who's calling?"                                                   > >> > "Watt."


> >> > "What is your name, please?"                               > >> > "Watt's my name."


> >> > "That's what I asked you. What's your name?"   > >> > "That's what I told you. Watt's my name.


A long pause, and then from Watt,


                                                                                     > >> > "Is this James Brown?"


> >> > "No, this is Knott."                                            > >> > " Then, Please tell me your name."


> >> > "Will Knott."                                                       > >> > "Why not?"


> >> > "Huh? What do you mean why not?"            > >> > "Yeah! Why won't you tell me your name?"


> >> > "But I told you my name!"                            > >> > "Didn't you say you will not?"


> >> > "Not not, Knott, Will Knott!"                       > >> > "That's what I mean."


> >> > "So you know my name."                            > >> > "Of course not!"


> >> > "Good. So now, what is yours?"                            > >> > "Watt. Yours?"


> >> > "Your name!"                                                        > >> > "Watt's my name."


> >> > "How the hell do I know? I am asking you!"   


                                                            > >> > "Look I have been very patient and I have told you my name and you have not even told me yours yet."


> >> > "You have been patient, what about me? I have told you my name so many times and it is you who have not told me yours yet."


                                                                                       > >> > "Of course not!"


> >> > "See, you even know my name!"                           > >> > "Of course not!"


> >> > "Then why do you keep saying of course Knott?"  > >> > "Because I don't."


Pause....


> >> > "What is your name?"                                > >> > "See, you know my name!"


 >> > "Of course not!"                                           > >> > "Then why do you keep asking Watt is your name?"


> >> > "To find out your name!"                         > >> > "But you already know it!"                                   


> >> > "What?"                                                    > >> > "See...> >> > "...And you know mine!"


> >> > "Of course not!"                                    > >> > "Exactly!"


>NOW THEY ARE AT A POINT WHERE BOTH THINK THE OTHER KNOWS THEIR NAME, BUT THEY THEMSELVES DON'T KNOW THE OTHER'S NAME.


> >> > "Listen, listen, if I asked you what your name is, what will be your answer?"         > >> > "Watt's my name."


> >> > "No, no, give me only one word."                                > >> > "Watt"


> >> > "Your name!"                                                                > >> > "Right!"


>Pause before it hits him,


> >> > "Oh, Wright!"                                                                > >> > "Yeah!"


> >> > "So why didn't you say it before?"                    > >> > "I told you so many times!"


> >> > "You never said Wright before..."                        > >> > "Of course I did."


> >> > "Ok I won't argue any more. Do you know my name?"    > >> > "I do not."


> >> > "Well, there you go, now we know each other's name."    > >> > "I do not!"


> >> > "Good!"


>Pause before it hits him,


                                                                                                > >> > "Oh, Guud!"


> >> > "Good."                                                        > >> > "No wonder, it took me so long, is that Dutch?"


> >> > "No, it's Knott!"                                            > >> > "Oh, okay. At least the names are clear now, Guud."


> >> > "Yes, Wright."


>NOW THEY BOTH THINK THEY KNOW EACH OTHER'S NAME AS WELL!!!


now, do you confused?


Powered by Qumana


Rabu, September 03, 2008

Guru kelas yang baik

Bersikap proaktif, mengenali dan memahami masalah pelajar, serta memastikan layanan terbaik untuk mereka. Itu adalah antara tugas guru kelas yang baik. Begitu juga dengan memastikan mereka sentiasa bermotivasi untuk terus belajar dan mendapatkan seberapa banyak ilmu di sekolah khususnya.

Nampaknya macam senang, tapi tidak semudah yang disangkakan. Lagi-lagi, menjaga remaja-remaja yang berbeza bangsa, agama, dan adat budaya. Lain perasaannya....

Sebelum ini, saya pernah bertugas di Sungai Koyan, Kuala Lipis... Di sana, jaga anak-anak orang asli! Kemudian, dihantar pula ke Pakan, Sarikei, Sarawak... Jaga pula anak-anak Iban.... Selang 2 tahun, dihantar pula ke Telok Panglima Garang, Kuala Langat... jaga anak-anak Cina pulak... ada laa 2 orang anak-anak India dan 5 orang anak-anak melayu... Jadi, ini bukan pengalaman kali pertama hidup dan jadi bapak kepada anak-anak bangsa Malaysia.


Saya seronok dengan pengalaman yang berbeza ini, kerana inilah yang akan menjadikan saya memahami permasalahan dalam perbezaan lokaliti. Sekaligus, mendorong saya untuk memperbaiki diri untuk menjadi yang terbaik. Ada beberapa pengajaran yang saya rasa, penting untuk dikongsi bersama apabila menjadi guru yang baik.

  1. Bekerja bersama-sama pelajar dalam menyelesaikan masalah mereka, baik secara individu, mahupun secara berkelompok.
  2. Membuat pelajar merasa kasih kepada kita (guru) bukan bermakna mengikut kehendak mereka (untuk popular). Ingat sentiasa bahawa guru adalah pendidik; mengembangkan kualiti yang baik, dan mencegah sifat negatif daripada berkembang, walaupun sikap negatif itu lebih popular. Maknanya, bersedia untuk dibenci.
  3. Jadi mereka (be like them) dengan erti kata, 'muda'kan persembahan diri guru. Tidak akan luak ilmu atau kredibiliti guru dengan menjadi 'muda', bahkan akan lebih mendapat kepercayaan pelajar
  4. Sentiasa punya ilmu pengetahuan semasa yang matang, dan mampu menterjemahkan ilmu tersebut dengan bahasa yang lucu dan sempoi. yang ini, biasanya, guru berusia jarang mampu lakukan.
  5. Make them understand your basic rule. Beri mereka penjelasan peraturan asas anda. Contohnya, saya dari awal lagi menyatakan betapa pantang nenek moyang saya orang berbohong! dan mereka mengetahui akibat yang akan mereka terima sekiranya mereka berbohong. Yang susahnya, mesti konsisten dengan peraturan itu. Kalau tidak, ia akan memakan diri semula.
  6. Be flexible dalam PnP. Maksudnya, tidak terlalu terikat dengan Rancangan Pengajaran dan Bahan-bahan bantu mengajar. Pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar adalah yang terbaik. Tapi, makan banyak masa. Terpulang lah.. Flexible kan diri...
  7. be happy, and be rasional... Pelajar suka gurunya yang sentiasa senyum dan sentiasa rasional. Terasa jadi macam James bond pun boleh. Sentiasa cool jer...
  8. dan lain-lain lagi.... (nanti tambah lagi)

Selasa, September 02, 2008

susahnya jadi cikgu



Satu masalah besar yang dihadapi guru sekolah adalah mengawal disiplin pelajar. DAn, masalah yang paling biasa, (sampai cikgu dah bosan dan lemau) adalah masalah ponteng sekolah, dan datang lambat ke sekolah.

Sekolah yang bersebelahan jalan besar adalah yang paling mudah untuk mengajak dan memanggil golongan ini untuk melakukannya. Ditambah pula, deretan kedai dan restoran di seberang jalan yang menawarkan perkihidmatan yang baik seperti restoran mamak, dan kafe cyber. Kawasan perumahan dibalik kedai juga menjadi perhatian. Sebenarnya, mana-mana tempat pun boleh, asalkan tidak ke sekolah. Kalau lambat, alang-alang lambat, biar lambat terus... atau pun, alang-alang lambat, tak payah datang terus.

Mereka ini takut juga kepada guru yang bertugas. LAgi-lagi yang membawa kamera bersama. Bimbang muka mereka ditangkap agaknya. Guru pula boleh membawa bukti tersebut kepada pihak atasan sekolah. Cuma, tidak semua guru yang bersetuju dengan kaedah ini, kerana pernah pada suatu ketika dulu, satu kejadian tidak diingini telah berlaku.

Sekumpulan pelajar ini melarikan diri (1000 langkah) apabila melihat cikgu datang dengan kamera, dan tanpa mempedulikan kenderaan yang lalu-lalang, dikisahkan ada yang terlibat dalam kemalangan jalan raya. Maka, tidaklah dilakukan kaedah ini selepas itu.

Saya, lakukan juga... sekadar untuk menunjukkan bahawa cikgu ada bukti bahawa mereka melakukan kesalahan ini, dan cikgu mengambil tindakan. Dan tindakan ini berbentuk amaran. Seminggu selepas itu, hukuman dapat dijalankan.