Selasa, September 09, 2008

Peperiksaan Percubaan SPM 2008


Hari SPM adalah pada November 12, 2008. Maknanya, dalam lebih kurang 60 hari. Anak-anak ini pada hari ini memulakan peperiksaan Percubaannya. Nampak macam yakin jer sorang-sorang. iyer laa tu... "nak bagi konfiden je cikgu..." jawab diorang...
Bila diberi kertas soalan, perghh... nampak tekun jer masing-masing... Sebagai bapak mereka ni, terasa jugak terharunya bila masing-masing fokus untuk jawab soalan tu. Kalau tak, sebelum ni, dalam kelas, hmm... main-main jer... bising jer tak habis-habis.... Bila snap kamera, (padahal mana boleh snap gambar dalam dewan peperiksaan), buat surprise kat diorang ni.
"Nanti, awak semua boleh tengok muka masing-masing dalam blog saya" kata cikgu ni...


Yang dah mula perasan, sengih-sengih tengok kamera... Cikgu ni ambil gambar laa pulak.. segan laa.. Yang tak segan-segan, layan laa.... soalan dah la susah.. "ape la jadah soalan ni..." merungut dalam hati jer laa ye... Kertas B.Inggeris yang kamu ambil ni, penting... Semalam, kertas B.Malaysia.. Dua-dua kertas inilah yang akan dilihat dulu oleh mana-mana agensi atau institut pengajian tinggi masa nak apply nanti. Score dua kertas ini dahulu, then ditambah dengan mana-mana 3 lagi kertas yang lain. Cikgu cadangkan- MAtematik + lain2 + lain2.

Cuba pakej ni :
1) Matematik + Pendidikan Agama Islam + P.Perakaunan
2) Matematik + B.Cina / B.Tamil + Sejarah
3) MAtematik + B.Cina /B.TAmil + P.Perakaunan
4) Matematik + Mate Tambahan + P.PErakauanan (kalau berani laa-Confirm pegi jauh!!)




5 A's dah power dah.... ni, kategori luar bandar laa... thank God juga, walau kita di Telok Panglima Garang, pembangunan macam dah bandar, masih diletak dalam kategori Luar bandar... Maknanya, 5 A's untuk budak-budak luar bandar macam kamu ni, kira bagus sangat. Kalau lebih, lagi la bagus. Kata orang, bagus giller!

Teruskan perjuangan. cikgu doakan trial paper ni akan menjadikan kamu semua lebih bersemangat untuk terus score pada peperiksaan SPM yang sebenar. Perjuangan kita harus diteruskan walau apa cabaran dan dugaan dihadapan. Asalkan kita berusaha, berusaha, dan berusaha dengan bersungguh-sungguh.... selebihnya, kita serahkan kembali kepada Yang Maha Kuasa.

Selamat menjawab!

2 ulasan:

Muhammad Zahirulzahar berkata...

4A' pun dah cukup bagus...
lau 5A' lagilah power...
lg2 lau 5 mata pelajaran tu adalah b.melayu,b.inggeris,matematik,add math dan p.perakaunan...
sy akan cube yg terbaik utk spm nanti...
insyallah...
cikgu doakn kami....

fazrul berkata...

kalau boleh 18A pun kitorang leh dapat......tapi disebabkan "kepala batu" kitorang.. tulah kiturang target 2A je.....