Rabu, Disember 17, 2008

Berhenti seketika - Muhasabah

Bimbang rasanya... bila memikirkan betapa amanah dan tanggung-jawab semakin besar setiap hari; sememangnya selari dengan usia yang semakin tua; dan dituakan lagi dengan masalah dan rintangan sepanjang perjalanan ini. Rupa-rupanya, masa yang ada sudah semakin sedikit, dan semakin hampir dengan kematian.

Nabi berpesan- 'Jadikan hari ini lebih baik dari semalam, dan hari esok lebih baik dari hari ini'. Bimbang rasanya... bila hari esok, tanggung-jawab bertambah lagi dengan bertambahnya tanggungan dalam keluarga ini. Melihat orang lain terus menghadapi pengkisahan ini terlebih dahulu; pastinya memberi pengajaran dan iktibar untuk tidak melakukan kesilapan yang sama, juga mengambil pedoman dan contoh tauladan dari yang berjaya.

ORang kata, mendidik anak-anak, macam tanam pokok. TAk semuanya akan jadi buah yang elok. Biasa la; ada jadi, ada yang tak jadi...
Mama pula kata, mendidik anak-anak, macam tanam pokok. Usahakan sepenuh jiwa dan jaga supaya semuanya menjadi. Selebihnya, serahkan pada Qada' Qadar ketentuan Esa.

ORang kata, hidup kita hari-hari, kadang-kadang bernasib baik, kadang-kadang bernasib buruk (tak de ong, aka Suwey).
Mama pula kata, hidup kita hari-hari, harus membuat keputusan dan pilihan. Pilihan baik akan menghasilkan keputusan baik; pilihan buruk akan menghasilkan pengkisahan yang buruk. Belajar membuat pilihan yang baik. Solat Istikharah selalu.

Fikrah -
1) Bersedia untuk belajar, diajar dan mengajar.
2) Hadapilah hari-hari muka dengan penuh ilmu dan bersedia membuat pilihan yang baik; pilihan yang bertanggungjawab!

Tiada ulasan: