Khamis, Disember 25, 2008

Penantian yang berbaloi

23/11/2008 (Selasa)

1) 7.30 pagi - Saya, ayu dan mama bertolak ke HUKM untuk appointment ECV jam 8.30 pagi. Datang awal dengan penih bersemangat. Dan, kami bertemu dengan Dr. Salmi, seorang doktor graduan dari UIAM. (He..he..he)(satu batch lagi..).

2) 9.00 pagi - Kami mulakan procedure dengan melakukan CTG, (check jantung baby); dalam 30 minit, keputusan menunjukkan jantung bayi ok. Jadi, boleh terus dengan procedure seterusnya...

3) 10.30 pagi - Baru giliran kami untuk masuk ke bilik Scan, dan sambil menunggu Dr pakar, Dr Salmi menerangkan lagi pilihan-pilihan kami; Ayu tiba-tiba merasakan tidak yakin untuk meneruskan ECV (pusingkan baby) dan kami tiba-tiba gusar seketika.... Setelah di consult lagi oleh dr pakar, akhirnya, Ayu bersetuju untuk meneruskan... (suami boleh berada di sebelah)--- (ngeri juga tengok dr tekan perut ayu...) Baby memberikan reaksi, namun, tidak berlaku perubahan kedudukan. Doktor kemudian, memutuskan baby tetap dengan kedudukannya.... Maka, pilihan akhir, Ceasaer.. Doktor terus bagi tarikh; esok (24/12/2008)- pagi!

4) 12.00 tgh - Dapat surat doktor untuk masuk ke wad. Namun, oleh kerana ramai orang di wad, Ayu kena tunggu seketika... Kami pergi makan tengahari terlebih dahulu sebelum pergi ke PAC (Wad kecemasan) semula...

5) 1.30 tgh - Ayu charge masuk ke wad bersalin... Tunggu lagi sehingga hari esok tiba... Saya, menemani di wad sehingga petang; Mama balik menaiki teksi pada waktu tengahari..


24/12/2008 (Rabu)

1) 7.30 pagi - Saya dan mama sekali lagi bergerak ke HUKM seawal pagi... Nurse bagi suami sahaja masuk ke dalam wad; Ayu bersiap dengan pakaian untuk operation. Kami diberitahu, pada pagi ini, hanya ada 2 operation on schedule, maka, giliran Ayu sama ada pukul 9.00 pagi, atau 10 pagi... (1 jam sahaja masa satu operation). Itu pun, sekiranya tiada lain-lain kes kecemasan.

2) 9.00 pagi - Ayu baru masuk ke dalam Operation and Stage 1 Room, bersama suami sahaja yang dibolehkan. Tahulah kami, Ayu adalah giliran kedua; (selepas satu kes kecemasan dan seorang lagi kes baby besar, 4.45kg) sebelum tiba giliran Ayu. Setelah memberikan kata-kata semangat kepada Ayu, saya harus keluar dari bilik tersebut dan menunggu bersama-sama di luar. (Yang bagusnya, kelihatan semua surgeon yang bertugas di situ adalah wanita...)

3) tunggu.... beli paper...
4) tunggu.... sembang-sembang....
5) tunggu.... sembang-sembang....

6) Jam 12.30 tgh - Ayu keluar dari operation room, Alhamdulillah... Operation berjaya... Laporan rasmi, jam 11.50 pagi, seorang baby girl seberat 3.39kg selamat dikeluarkan... Ibu juga selamat. Lantas, saya segera ke bilik kelahiran untuk melihat my baby girl... My God, so cute like me!! (hehehe...... ok la... like my wife la... dan putihnye... Ni banyak minum susu soya ke ni....)

Kemudian, terus saya menjalankan tugas seorang papa! angkat dan terus MEngazankan dan mengiQamatkan sebuah kelahiran ini; dan seterusnya mendoakan perjalanan baby ini untuk sepanjang hidupnya... sudah tentu sebagai khalifah dan sebagai hamba Allah di atas muka bumi ini.... (serius... terharunya... rasa nak menangis je....) (hehe..)

Hey... i have a baby!!! Alhamdulillah....

TErnyata, penantian kami selama 2 tahun selepas mengikat tali pernikahan, dan selepas berkampung dalam 1 minggu di hospital, sememangnya berbaloi.... Dan selepas ini, perjalanan kami akan semakin mencabar dan semakin menarik!

(GAMBAR AKAN DI UPLOAD KEMUDIAN, KERANA KETIADAAN KABEL KAMERA... aisey!!)




5 ulasan:

daLyaanoon berkata...

tahniah abg raden!

kim slm kat baby kata uncle din kim slm!

sama ngan mama baby!

cikgu yassir berkata...

TAHNIAH RADEN.....

..::aNA sOFieyah::.. berkata...

ye ye akhirnya lahir gak baby bertuah tu an..
alhamdulillah..
smpikan peluk cium utk baby ye ckgu..hehe....

Tanpa Nama berkata...

Congratulation....

Mohammad Yassir Hamidun berkata...

Alhamdulillah, lahir sudah penyeri mata penyejuk jiwa.

Semoga menjadi serikandi Islam yang solehah,Insya Allah.Amin.