Rabu, Disember 10, 2008

Sucikan hati; Berubahlah sekarang

Untuk menyatakan "ada lubang pada jalan di hadapan", tidak perlukan seorang jurutera untuk menyatakannya. Memadailah seorang budak kecil berumur 7 tahun memberikan amaran. Walau bagaimanapun, adakah sesiapa yang mahu mempercayai kata-kata budak kecil itu? Malahan, budak kecil itu mungkin diketawakan dan dipersendakan, dan akhirnya tidak dipedulikan. Mungkin kredibiliti atau integriti yang menjadi puncanya.

Atas sebab itu juga, untuk kita menyatakan kebenaran, kita harus bersikap benar dan membenarkan; Contoh tauladan telah ditonjolkan oleh junjungan besar RAsulullah SAW. Baginda digelar Al-Amin yang bermaksud (Yang Benar) semenjak usia kanak-kanak baginda lagi. Maka, lebih mudah untuk baginda berdakwah dan menyampaikan Islam dengan sikap dan peribadi baginda yang amat mulia itu. Begitu juga dengan para Sahabat dan tabi' tabi'in. Kredibiliti dan integriti generasi Rabbaniy tersebut tiada tolok banding lagi.

Namun, generasi muda hari ini, tidak pula boleh menjadikan alasan untuk tidak terlibat dalam urusan dakwah hanya kerana tidak punya peribadi semulia Rasulullah SAW dan para Sahabat. Perubahan ke arah kebaikan dan kebenaran adalah tuntutan kepada seluruh ummat, tidak kira siapa kita. Malahan, kita; yang peribadinya sangat jauh dan tidak mampu menjadi contoh kepada masyarakat pun HARUS lebih menyampaikan dakwah. Sekurang-kurangnya, itulah yang mungkin membantu kita di dalam kubur nanti.

bayangkan situasi ini:
1) Seorang bos yang selalu tinggal solat fardhu; apabila sedang bermesyuarat bersama stafnya, dan apabila tiba waktu solat- memberhentikan mesyuarat dan menyuruh stafnya yang mahu solat untuk bersolat; walaupun beliau sendiri tidak bersolat.
2) Seorang abang / ayah yang merokok; apabila adiknya mahu mencuba rokok- abangnya menghalang dan memarahi adiknya / anaknya itu supaya jangan merokok.
3) Seorang pemuda yang jarang-jarang pergi ke surau / masjid (bukan mat surau); mengadakan suatu program Rakan MAsjid - mengajak remaja lain mengimarahkan surau / masjid.
4) Seorang cikgu yang sering juga datang lambat ke kelas atau 'ponteng' kelas kerana alasan berkursus atau mesyuarat dsbnya - mendidik anak-muridnya supaya sentiasa datang sekolah dan hadir setiap kelas dan memberikan fokus dan komitmen semasa PnP.

>>>>>>>>>
Fikrah -
1) Untuk menjadi baik dan contoh DAN SETERUSNYA mengajak kepada kebenaran dan mencegah kepada kemungkaran adalah sangat BAIK dan menjadi suatu tuntutan agama sebenarnya.
2) Kalau tidak mampu menjadi contoh yang baik, BERUSAHALAH untuk berubah ke arah itu; Kalau mampu laju macam kuda; lakukanlah. Kalau mampu perlahan macam kura-kura; lakukanlah seadanya. YANG PENTING, harus berubah!
3) Kalau diri sendiri memilih NERAKA, jangan bawa orang lain bersama. (Ini perangai SYAITAN laknatullah)
4) Kalau diri sendiri memilih SYURGA, ajaklah orang lain bersama. (Ini sikap mulia seorang hamba Allah)
5) Kita harus konsisten sepanjang hayat membina KREDIBILITI dan INTEGRITI dalaman dengan dibantu orang lain. Orang lain BANTU; KITA SENDIRI HARUS BERUSAHA DENGAN SEPENUH HATI.
6) Bersikap benar; HIPOKRIT adalah sikap terkutuk- Maknanya; apabila TIADA KEINGINAN dalam hati untuk melakukan perubahan kepada kebaikan! Maka, sucikan hati (Tazkiyatun Nafs); Berubahlah sekarang!

Tiada ulasan: