Selasa, Disember 30, 2008

Menyorot arah, mengorak langkah

Pendokong dan seluruh warga SMKTPG haruslah berusaha dengan bersungguh-sungguh merealisasikan impian dan visi sekolah menjelang tahun 2010. Masa depan adalah milik generasi yang mampu berkerja keras dan berani untuk membantu orang lain dan seterusnya, bertanggung-jawab untuk membina masa depan yang lebih cemerlang. Penulis Perancis, Victor Hugo pernah menukilkan;

"For the weak, it is the unattainable,
For the fearful, it is the unknown,
For the bold, it is the opportunity"

Namun, kita harus memperkuatkan tekad dan memperhebatkan amal kebaikan, dan menjana semula idealisme pendidikan dan pengurusan kebajikan. Harus difahami, idealisme kita haruslah realistik dan sentiasa berpijak pada bumi yang nyata. Impian kita ialah untuk membangkitkan pemuda-pemudi, pelajar-pelajar, malahan guru-guru yang berjiwa besar untuk melahirkan suasana dan budaya sekolah yang lebih membina, bermotivasi dan seterusnya mendapat pengiktirafan di mata umat atas dasar kualiti dan bukannya atas dasar simpati (Quality, not sympathy)

Harapannya, janganlah dengan modal sekepal, diharapkan untung segunung. Lantas, mohonlah kepada Illahi supaya jihad kita ini di medan pendidikan dinaungi petunjuk dan hidayah Allah SWT. Mari kita bersama-sama menyemarakkan semangat Quranik, Fistabiqul Khairat (berlumba-lumba membuat kebaikan) dengan sebaik-baik amalan. Sifat ikhlas dan ihsan harus disebatikan agar kualiti amal terus meningkat.

Mari kita bersama-sama menyorot arah, mengorak langkah menuju ke hadapan.

Saya simpulkan serangkap kata-kata hikmah oleh HAMKA buat renungan bersama.

"Bukit tinggi berdaki-daki,
Lurah dalam berkala-kala,
Berat kaki boleh berhenti,
Berat beban SIAPA MEMBAWA"


Akhirnya, kita hanya berikhtiar... Tuhan juga yang akan menentukan...

Fikrah Imayu
30/12/2008
9.50 malam





Tiada ulasan: