Khamis, Disember 18, 2008

fikir fikir ingat ingat

"Lu fikir la sendiri.."

Inilah akhiran kata yang sering kita selalu dengar oleh anak-anak muda, dan orang kebanyakkan setelah dipopularkan oleh RAja LAwak Nabil. Satu ungkapan yang biasa dan seronok juga dibuat lawak gurauan harian. Biasala kan... untuk mengikut trend percakapan masa kini... Kalau tak tau, terasa macam orang dari Azerbaijan pulak...

Walau bagaimanapun, bolehkah ungkapan itu dibawa ke dalam hidup kita sehari-hari? Mungkin saya terlalu sensitif; PAda pendapat saya, ungkapan itu, menyuruh kita berfikir sendiri; dengan harapan tindakan kita selepas itu mungkin sama atau seperti yang diharapkan oleh yang berkata tadi. Andainya tindakan kita selepas itu, tidak seperti yang diharapkan, seolah-olah kita tidak berfikir la kot... PAdahal, sebenarnya, setiap perkara itu, selepas kita berfikir, ada pelbagai kaedah atau cara untuk membuat tindakan selanjutnya.

"sendiri mau ingat la..."

Ini juga satu konotasi yang menarik; juga popular terutama kepada anak-anak remaja. Saya sendiri pernah dan selalu juga menggunakan ungkapan ini pada suatu ketika. Kemudian, seorang sahabat bertanya balik kepada saya,

"Bukankah lebih baik kita ingat-mengingati antara satu sama lain?"

"Kalau masing-masing ingat, tak ada masalah la dalam dunia ini. Kan saling mengingati itu (tazkirah) suatu yang sangat mulia."

Saya terdiam dan tersenyum... (betul juga tu..)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Tiada sempurna iman salah satu kamu, sehingga kasih sayang pada sesama muslim, sebagaimana ia kasih pada dirinya sendiri
(Bukhari-Muslim)

Tiada ulasan: