Jumaat, Disember 26, 2008

Fahaman yang tidak faham

Sedikit input mengenai masalah idealisme songsang umat; Ramai yang mengetahui istilahnya, namun, amat sedikit yang memahami maknanya; sekurang-kurangnya mengenali makna kasar terma-terma tersebut. Ini adalah fahaman yang melingkari dan membelit umat Islam masa kini; Ia menjejaki sebahagian umat yang tidak faham:-

1) Pemikiran Islam Liberal -
Satu pemikiran yang meringankan dalam memberi takrif suatu amalan dalam Islam secara pemikiran logik akal semata-semata tanpa mendapat atau menerima nas dan dalil dari AL-Quran dan As-Sunnah. Dengan kata lain, memberi makna amalan dalam Islam secara terbuka seluas-luasnya tanpa batasan; 'berfikiran terbuka'
contohnya- Jaringan Islam Liberal
HAKIKATNYA- Islam menggalakkan perbezaan fikiran dan keterbukaan dalam memberikan pendapat; namun, batasannya adalah Al-Quran dan As-Sunnah, dengan berguru dengan ahlinya (pakar)

2) Pluralisme agama -
Satu pemahaman untuk menyamaratakan semua agama di dunia selain Islam. Dengan kata lain, semua agama adalah betul dan boleh diterima; atas alasan kebebasan beragama, dan Hak asasi manusia yang samarata.
HAKIKATNYA- Islam adalah satu-satunya agama yang benar di sisi ALlah!
klik di sini(Dr. Danial b Zainal Abidin)HARUS BACA!!

3) Sekularisme -
Pemisahan urusan agama dan lain-lain urusan dalam kehidupan harian; Ini termasuklah dari segi pemikiran, pernyataan dan terutama amalan; termasuklah urusan politik, ekonomi, sosial, pendidikan, dan lain-lain lagi. Contohnya; Menyatakan bahawa 'Jangan mempolitik urusan agama'
HAKIKATNYA- Islam adalah segala-segalanya!

4) Islamophopia -
Suatu fobia (perasaan takut dan bimbang) kepada segala-galanya yang berkaitan dengan Islam; walaupun menyebut perkataan itu sahaja. Segala perkaitan diri dengan Islam pada pandangan masyarakat sekeliling adalah lebih penting dari pandangan Allah SWT.
HAKIKATNYA- Kita harus bangga dengan ISlam dan SYARIATNYA, dan amalan Islam adalah SYIAR untuk menegakkan kebenarannya! BUKAN MEMPERLEKEHKANNYA!

5) Hedonisme -
Budaya menyukai hiburan melebihi segala-gala urusan lain, dan mengagung-agungkan penghibur dan mereka yang mahir atau berpotensi menjadi penghibur melebihi ilmuan, dan pemimpin masyarakat. Dengan kata lain, kalau ada konsert New Year di KLCC, dengan majlis doa hujung tahun-awal tahun di masjid KLCC, ramai manusia memilih konsert.
HAKIKATNYA- Hiburan adalah sebahagian kecil daripada pendekatan Islam (itupun hiburan yang digaris dalam Islam); NAMUN, keutamaannya bukan yang paling atas. ADa Banyak lagi maslahah yang harus diutamakan.

6) Zionisme -
Suatu gerakan rahsia dan tersembunyi untuk memecahkan dan menghancurkan Islam (terutamanya), dan merosakkan lain-lain agama dan budaya. Dengan kata lain, segala propaganda kemusnahan dan kerosakan di atas muka bumi ini, didalangi oleh Yahudi. Kalau kita ikut terjebak mengikuti jalan yang semakin jauh dengan Al-Quran dan As-Sunnah, maknanya itu jalan yang dipelopori zionis!
HAKIKATNYA- Klik di sini swaramuslim.net

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fikrah-
1) Sesekali, kita sendiri terhanyut dan termasuk dalam ideologi-ideologi songsang dan sesat ini; dalam kita sedar ataupun tidak; Berhati-hati dan berwaspada sentiasa...
2) Sentiasa berhati-hati apabila melayari lautan maklumat di internet; SERING KALI agenda palsu akidah yang menyesatkan kelihatan sangat meyakinkan dan profesional;
3) Berilmu harus berguru; carilah dan teruskan belajar;
4) Soal akidah adalah soal asas keIslaman dan keImanan; AWASI DIRI dan SAUDARA kita; jangan sampai tergelincir ketauhidan kita pada yang ESA.
5) Peganglah Al-Quran dan As-SUnnah; Nescaya kita tidak akan sesat selama-lamanya..

Sekian, tazkirah hari ini




1 ulasan:

radin fatihah husna berkata...

NOTA TAMBAHAN:

ulasan mengenai isu blogger menghina nabi...


http://justkhai.com/blog/adibah-ahmad-menghina-nabi-muhammad/