Selasa, Disember 30, 2008

Nilai sebenar bahasa Melayu

Berikut adalah ringkasan tulisan oleh Prof. Dr Muhammad Haji Salleh, Sasterawan Negara yang juga adalah profesor Kesusasteraan Bandingan, Pusat Ilmu kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.
(Klik pada nama)

Dalam tulisannya, yang dikeluarkan pada hari Ahad (28 September 2008) lepas, di Akhbar Mingguan Malaysia, beliau secara jelas, memberi hujah yang cukup kuat, mengapa dasar PPSMI harus dihapuskan dan mengangkat kembali Bahasa Melayu sebagai bahasa matematik dan sains di sekolah dan universiti.

1) Tujuan pencapaian penguasaan Bahasa Inggeris di sekolah di Malaysia boleh dibaiki dengan kaedah mengajar dan sikap terhadap bahasa yang lebih sihat. Sekiranya merujuk kepada pengalaman negara Belanda, Bahasa Inggeris, PErancis dan JErman hanya diperkenalkan pada peringkat sekolah menengah. Oleh kerana cara pengajaran yang baik dan berkesan, maka hanya selepas sekolah menengah , pelajar-pelajar ini sudah mampu bercakap dan menulis dalam bahasa-bahasa ini dengan baik; lebih baik daripada pelajar Malaysia; walaupun setelah 11 atau 13 tahun. Kita juga boleh merujuk kepada model pengajaran bahasa dari Denmark, Sweden, Belgium, Norway mahupun Switzerland; malah Scandinavia yang bangga dengan bahasa ibunda mereka sendiri, pada masa yang sama, dapat menguasai bahasa antarabangsa lain dengan baik. Jelas, Singapura bukan contoh yang boleh dibuat perbandingan!

2) Pemenang anugerah Nobel dalam semua bidang, termasuk bidang sains, dan terknologi, bukan sahaja datang dari negra berbahasa Inggeris, tetapi LEBIH BANYAK daripadanya daripada negara bukan berbahasa Inggeris, - seperti Perancis, Jerman, Jepun, SEpanyol, Switzerland, dan India mahupun Bangladesh! Yang mencemerlangkan mereka bukanlah bahasa Inggeris, tetapi ilmu yang baru, wawasan kemanusiaan dan eksperimen yang penuh tekun dan berterusan. Malah, suasana ilmu adalah faktor penting yang menggerakkan mereka ke peringkat yang lebih tinggi.

3) Saya (Prof Muhammad) menyokong dasar yang membuka mata dan ilmu pelajar kepada dunia yang luas, relevan, dan kemas kini. Saya tidak membantah pengajaran bahasa Inggeris sebagai bahasa antarabangsa, malah ingin mencadangkan bahawa lebih banyak bahasa antarabangsa diajar. NAMUN, untuk perkembangan budaya dan jati diri bangsa Malaysia, kita perlu mempunyai sebuah bahasa perpaduan / persatuan yang dipelajari, didalami, dan dibanggai oleh seluruh rakyat Malaysia. Lantas, kerajaan juga harus mengajar bahasa ibunda pelajar-pelajar ini di peringkat sekolah rendah supaya bahasa itu tidak pupus (dalam konteks sebagai bahasa ilmu)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah-
Ada beberapa lagi hujah di dalam artikel tersebut yang tidak dapat saya uraikan di sini. Hujahan beliau adalah sangat bernas dan boleh dijadikan asas untuk menolak pelaksanaan PPSMI di sekolah.
Boleh klik di sini untuk baca rencana penuh

Bersama memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa Malaysia.

Bahasa Jiwa Bangsa








Tiada ulasan: