Khamis, Disember 11, 2008

Konsisten (Istiqamah)

"Ya Rasulullah! Ucapkanlah kepadaku suatu perkataan mengenai Islam, di mana aku tidak bertanyakan kepada seseorangpun melainkan kepadamu"

Sabda RAsulullah SAW, "Ucapkanlah! Aku beriman dengan Allah, dan kemudian hendaklah kamu beristiqamah dengannya."
(Diriwayat oleh Muslim)

Hadis ini pendek dan ringkas; namun mencakupi urusan hidup kita seharian; iaitu iman dan Istiqamah; Istiqamah di atas tauhid yang sempurna; mengEsakan Allah. Perlakuan istiqamah atau konsisten dalam bahasa yang lebih kita biasa guna, tidak mampu dilakukan oleh orang yang kecil jiwanya. Pendiriannya harus teguh; Jati diri harus kukuh. Justeru, ianya merupakan kebebasan dari segala kebiasaan, pemisahan diri dari segala adat dan resam, dan berdiri di hadapan Allah dengan membenarkan segala janjiNya dan menunaikan segala perintahNya.

Apabila kita konsisten (dengan makna di atas), maka dengan sendirinya, akan berlakulah segala kebaikan dan kebajikan. Sesungguhnya, insan tidak akan dapat mencapai perilaku konsisten dengan sebenar-benarnya atas kapasiti IMAN yang sering turun-naik; Oleh yang demikian, perintah untuk meminta ampun adalah HARUS dilaksanakan dalam melakukan amalan kebaikan.
"...Maka hendaklah kamu tetap teguh beristiqamah di atas jalan yang betul, serta pohonlah kepadaNya supaya mengampuni (dosa-dosa yang lalu)" (Fussilat:6)

Perkara berikut adalah turutan mengikut keutamaan dalam Istiqamah:

1) Konsisten menjaga Hati
Hati adalah raja bagi segala anggota. Anggota adalah tentera-tenteranya. Apabila raja beristiqamah, maka istiqamahlah tentera dan pengawasannya.

2) Konsisten menjaga lidah
Lidah menterjemah dan melafazkan apa yang ada dalam hati. Dalam satu hadis, "Tidak akan beristiqamah iman seorang hamba hinggalah istiqamah hatinya. Dan tidak akan beristiqamah hatinya hinggalah istiqamah lidahnya"

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Fikrah-
1) Sememangnya sukar dan berat untuk kita konsisten dalam melakukan sesuatu amalan kebaikan; lagi-lagi tidak pernah, atau jarang-jarang melakukan kebaikan. NAMUN, KITA harus INSAF perubahan ini adalah suatu HIJRAH yang sangat penting untuk kehidupan kita. Rasulullah SAW bila ditanya, "sungguh cepat kamu beruban" dan baginda menjawab "Surah Hud dan ayat-ayatnya yang telah membuatkan aku beruban"
Oleh itu, hendaklah kamu (wahai Muhammad SAW), sentiasa tetap teguh (istiqamah) di atas jalan yang betul sebagaimana yang diperintahkan kepadamu...
(Hud:112)

2) Takkan selamanya mahu berada di dalam keadaan 'selemah-lemah' iman? Tingkatkan kualiti diri. Lakukanlah perubahan dengan penuh konsisten dan bertanggung-jawab.

Contohnya;
a) Kalau dulu tak solat / lambat solat (di akhir waktu) / solat sendirian / solat berjemaah di rumah kepada yang terbaik ---> Solat fardhu berjemaah di masjid 5 waktu sehari semalam! Boleh?

b) Menyumbang kepada agama dan masyarakat ---> dengan menulis, berceramah, mengajar, bersukan, berkerja atau segala macam perkara yang boleh difikirkan. Sampai mana tahap kita? di takuk lama atau sudah berubah? ataupun pernah berubah juga.. dulu..

Tiada ulasan: