Rabu, Mac 11, 2009

Kisah Ah Beng dan fikrahnya


Kisah 1:
Ah Beng pergi ke klinik dgn 2 telinganya merah terbakar.
Doktor: Apa yang terjadi ni? ceritakan pada saya!!
Ah Beng: Saya sedang seterika baju, tiba2 kawan saya telefon, saya tersilap angkat.
Saya tak angkat gagang telefon, tapi angkat seterika terus ke telinga.
Doktor: Habis yang sebelah lagi pun merah jugak. Kenapa?
Ah Beng: Kawan saya telefon lagi sekali laaa...!!!

Fikrah :- Kesalahan sama boleh berlaku berkali-kali; akibatnya, sangat menyakitkan....

Kisah 2:
Ah Beng adalah sangat teliti dlm kerjanya. Setiap kali selepas membuat salinan photostat, dia akan membandingkan dgn salinan asal supaya tidak ada "spelling mistake".

Fikrah :- Ada perkara yang tentunya benar kalau diikut contoh sebenar.

Kisah 3:
Ah Beng sedang mengisi borang permohonan kerja. Dia dah isi Nama, Umur,
Alamat dan info peribadi yg lain kecuali satu bahagian yg tertulis "SALARY
EXPECTED:"
Selepas puas memikirkan jawapannya, dia pun menjawab: "YES"!!!

Fikrah :- Apa yang kita rasa mudah, belum tentu mudah bagi orang lain memahaminya.

Kisah 4:
Ah Beng kat kedai TV, nak beli 1 TV set.
Ah Beng: Awak ada jual TV color tak?
Salesgirl: Ada!
Ah Beng: Bagi saya yg warna hijau satu!!

Fikrah :- Apa yang orang lain faham, belum tentu kita akan memahaminya.

Kisah 5:
Ah Beng di satu kedai runcit & sedang meneliti satu objek yg berkilat2.
Ah Beng: Apa benda yg berkilat2 nih?
Salesgirl: Thermo flask
Ah Beng: Benda nie apa gunanya?
Salesgirl: Ia boleh menyimpan supaya benda panas kekal panas & benda sejuk kekal sejuk
Ah Beng: Ok, saya beli 1!
Esoknya Ah Beng ke ofis dgn themo flask barunya.
Boss: Apa benda yg berkilat2 nih?
Ah Beng: Thermo flask!
Boss: Benda nie apa gunanya?
Ah Beng: Haa... dia boleh simpan benda panas kekal panas & sejuk kekal sejuk
Boss: Habis, Ah Beng simpan apa di dalam?
Ah Beng: 2 cawan kopi dengan 1 cawan aiskrim...

Fikrah :- Fahamkan betul-betul sebelum melaksanakan sesuatu.

2 ulasan:

norshafiza berkata...

Haha .. hillarious.. yet, it does make us thinking. There are Ah Bengs here and there who think in complicated ways. Sama mcm students jugak. So, do not assume. Kena cakap satu..satu.. This is a good reminder for myself.

radin fatihah husna berkata...

versi asal ditulis kisah Pak Pandir. Bagaimanapun, sebenarnya bukan bangsa melayu sahaja yang punya kisah sebegini. Di Malaysia, di sekolah terutamanya, macam2 kerenah budak2 pelbagai bangsa dilihat.

Jangan lupa lihat juga telatah cikgu2nya sekali! dan anda mungkin akan tersenyum sendirian...