Jumaat, Februari 13, 2009

Adil dan saksama

1) Nabi Daud; raja yang adil telah mengadili suatu kes yang melibatkan seorang pemilik kebun dan penternak kambing.

2) Pemilik kebun mengadu, "Tuanku wahai Nabi, sesungguhnya kambing lelaki ini masuk ke kebunku dan memakan semua anggur yang ada di dalamnya. Aku datang kepadamu agar engkau menjadi hakim bagi kami. Dan aku menuntut ganti rugi."

3) Nabi Daud berkata kepada pemilik kambing: "Apakah benar bahawa kambingmu memakan kebun lelaki ini?" Pemilik kambing itu berkata, "Benar wahai tuanku." Daud berkata lagi, "Maka, Aku memutuskan untuk memberikan kambingmu sebagai ganti dari apa yang telah dirosaki oleh kambingmu."

4) Nabi Sulaiman, iaitu anak kepada Nabi Daud berkata: "Wahai ayahandaku, nabi Daud a.s, Allah telah memberiku hikmah di samping ilmu yang diwarisi dari ayahanda. Pada pendapatku, Aku akan memilih dan memberikan suatu hukuman yang lain, wahai ayahku." Daud berkata: "Katakanlah wahai Sulaiman."

5) Sulaiman berkata: "Aku memutuskan agar:-
a)pemilik kambing mengambil kebun lelaki ini yang buahnya telah dimakan oleh kambingnya. Lalu hendaklah ia memperbaikinya dan menanam di situ sehingga tumbuhlah pohon-pohon anggur yang baru.
b)Dan aku memutuskan agar pemilik kebun itu mengambil kambingnya sehingga ia dapat mengambil manfaat dari bulunya dan susunya serta makan darinya.
c)Jika pohon anggur telah besar dan kebun tidak rosak atau kembali seperti semula, maka pemilik kebun itu dapat mengambil kembali kebunnya dan begitu juga pemilik kambing pun dapat mengambil kambingnya."

6) Lantas, Nabi Daud berkata: "Ini adalah keputusan yang hebat wahai Sulaiman. Segala puji bagi Allah s.w.t yang telah memberimu hikmah ini. Engkau adalah Sulaiman yang benar-benar bijaksana."

(Sumber - kisah-kisah nabi)
(Al-Anbiya': 78-79)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.
Fikrah-
1) Nabi Daud - meskipun kedekatannya kepada Allah s.w.t dan kecintaannya kepada-Nya - selalu belajar kepada Allah s.w.t. Allah s.w.t telah mengajarinya agar ia tidak memutuskan suatu perkara kecuali setelah ia mendengar perkataan kedua belah pihak yang bertikai. Keputusan Nabi Daud adalah keputusan yang ADIL.

2) Nabi Sulaiman - Allah taala telah memberikannya hikmah dan beliau mewarisi kerajaan yang Allah sendiri sediakan untuknya. Kerajaan yang beliau kuasai adalah meliputi seluruh makhluk termasuklah jin dan haiwan. Keputusan Nabi Sulaiman a.s adalah keputusan yang ADIL dan BIJAKSANA.

3) Ada keputusan yang baik; dan ada lagi keputusan yang lebih baik!





Tiada ulasan: