Rabu, Februari 04, 2009

Mana yang utama, harus diutamakan

Kalau nak dikira dalam hidup ini, dalam sehari sahaja, ada banyak nota-nota 'things to do'... banyak sampai ada yang tak siap, dibawa ke hari esoknya. Itupun, ada yang tak siap dan begitulah seterusnya. Akhirnya, apa yang menimbun, terus menimbun. Cara penyelesaiannya mudah saja... Jadual harian perlu diubahsuai... mungkin perlu lebih masa (overtime) dalam berkerja. Kalau perlu lakukan sampai malam sekalipun, lakukan saja. Itu yang membezakan mereka yang tidak menangguh kerja dengan mereka yang leka dan rugi dengan masa. (Surah Al-Asr)

Kerja bertangguh ini adalah amalan yang sangat tidak sihat. Setiap orang ada keupayaan masing-masing. Ada yang kerjanya laju, tapi banyak salah... ada yang perlahan sangat, tapi berbaloi sebab semuanya betul. Yang ini, masuk bab kerja cermat pulak. Yang kita nak, kerja laju dan betul... Yang ini memerlukan kemahiran dan pengalaman. Kemahiran menentukan betul-salah, pengalaman menentukan cepat-perlahan.

POkoknya, siapkan kerja kita segera, kerana banyak lagi kerja-kerja di luar sana yang memerlukan sumbangan kita. kita sudah tidak mahu mendengar lagi tidak buat kerja-kerja amal dan kerja-kerja kemasyarakatan kerana TIDAK CUKUP MASA dengan tugas-tugasan rasmi. Yang Utama, harus diutamakan. Maksudnya, yang tidak utama, jangan ditinggalkan... Semuanya, alkisah tentang masa dan cara menggunakannya...


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.
Fikrah -
1) Ini tulisan Fikrah pada 1 Februari 2007 ; semasa masih bertugas di Sarikei, SArawak.
2) Walaupun hampir 2 tahun; artikel ini masih relevan.
3) Kan, ini suatu sumbangan sepanjang hayat!
4) Nanti, Fikrah akan korek lagi hasil tulisan Fikrah dulu-dulu.... (ada dalam forum-forum terdahulu yang sudah tidak aktif dan PC lama.);; kita korek!




Tiada ulasan: