Rabu, Februari 11, 2009

Serupa tapi tak Sama

Petikan Hari ini
dari tukartiub.blogspot.com

".....Ada nilai salah dan ada nilai benar di sini. Yang salah tetap salah dan yang benar tetap benar. Kebenaran tetap benar bukan bersangkut paut dengan pandangan majoriti atau pandangan minoriti.

Pada satu ketika dahulu majoriti menganggap dunia ini leper. Pasa satu ketika dahulu majoriti menganggap matahari berpusing mengelilingi bumi. Garam di mana-mana pun di letakan tetap masin. Air tetap H2O – satu molekul hydrogen dan 2 molekul oksigen – walau pun ditemui di bintang Marikh. Kebenaran terus wujud sama ada ditenggelami oleh majoriti atau di tengelami oleh minoriti

Meninggalkan kejahatan dan kemungkaran adalah betul walau pun kejahatan dan kemungkaran itu masih di miliki dan di sanjung majoriti. Yang zalim tetap zalim walaupun didondang sayang oleh majoriti. Yang jahat tetap jahat. Yang menipu tetap menipu walau pun mereka di baluti oleh kuasa.

Apabila Yaseer Arafat bangun melawan tentera Isreal, kita tidak boleh disamakan dengan Ehud Barack menyerang gerila Palestin. Satu berjuang untuk menghapuskan kezaliman dan menegakkan kebenaran. Dan yang satu lagi menyerang untuk meneruskan kemungkaran dan kezaliman.... "


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>...
Fikrah-
1) Apabila ada percanggahan perkara dalam perbahasan, rujuk semula definisi asas suatu makna.
2) Yang benar tetap benar; yang batil tetap batil.
3) Kita sahaja yang sering memilih untuk mendengar dan percaya apa yang HENDAK kita dengar dan percaya.
4) Terpengaruh dengan majoriti, dan terpengaruh dengan yang paling kuat bunyinya, adalah suatu kelemahan manusia yang lemah jati dirinya dan ilmunya serta pengalamannya.




Tiada ulasan: