Selasa, September 23, 2008

Agenda Belia tahun 2009

Surau Raudhatul Muttaqin, Taman Kemuning, menjadi bukti bahawa remaja-remaja di sekitar sini telah berkumpul dan menjalani kem Remaja Raikan Ramadhan (3R) pada 20-21 September 2008. Program ini mencatat sejarah peribadi kepada ABIM Kuala Langat, kerana buat pertama kalinya, kami dapat berkerjasama dengan Jemaah Islamiyah Malaysia (JIM) Kuala Langat, Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) Dun Morib, serta Majlis PErwakilan PEnduduk (MPP) zon 22, Kuala Langat dalam program bersifat pendidikan remaja di sini.

ABIM, bukan sahaja di Kuala Langat, malah di seluruh negara sebenarnya pada tahun ini, secara asasnya berada dalam defensive mofe, apabila kekuatan jentera kita adalah di tahap minimum. Kami terdedah dengan pelbagai ketidakpastian masa depan penubuhan apabila akta Pertubuhan Belia yang diluluskan pada tahun 2007 akan diguna pakai dan berkuatkuasa pada akhir tahun ini. Menjelang Januari 2009, pertubuhan-pertubuhan belia haruslan mempunyai keahlian mereka yang berumur 40 tahun ke bawah.

Sebenarnya, takrif belia dalam bahasa lain adalah teenagers, atau youngsters, atau youth. Maknanya, umum boleh membayangkan ia adalah kelompok remaja belasan tahun sehingga awal 30an... Di Malaysia, definisinya berbeza sekali. Belia adalah mereka yang berumur bermula 16 tahun sehinggalah 40 tahun. Belia ini pula dipecahkan kepada 3 kumpulan, iaitu 26-25 tahun- belia remaja, 26-35 tahun- belia kerjaya, 36-40 tahun- belia kepimpinan.

Di Malaysia, masalah akan berlaku dalam kelompok belia kerana selama ini, pertubuhan belia dimonopoli dan dikuasai oleh politikus, dan kumpulan tua yang sudah tidak relevan lagi dalam organisasi belia. Malu sungguh apabila berlaku konvensyen belia peringkat antarabangsa, belia luar; semuanya muda-muda sungguh. Wakil Malaysia pula, semuanya tua-tua sungguh! Kemudian, dikata pula belia remaja ini tidak mampu, tidak aktif, dan lesu-selesunya. Padahal, golongan itulah yang melesukan belia hari ini demi kepentingan peribadi masing-masing.

Hari ini, kita bermula sekali lagi. ABIM juga tidak kurang punya masalah. Dalam daerah Kuala langat, masyarakat juga sudah hampir tidak mengenali ABIM. Kami hanya punya 1 kumpulan usrah. Dan dalam kumpulan usrah ini pula, hanya 6 orang sahaja yang aktif. Lebih parah, 3 daripadanya, sudah lebih 40 tahun, malah hampir mencecah 50 tahun. Dan selebihnya, dalam lingkungan 20an. Maknanya, kami kehilangan 20 tahun generasi penerus sebelum ini! Ini sangat serius! sangat-sangat serius!

Namun, kita sedar keadaan ini, dan percaya mampu melakukannya sekali lagi. Tindakan harus dilakukan hari ini. Gunakan segala kesempatan dan peluang yang ada untuk menrik minat generasi muda, dengan menggunakan segala bantuan dan kerjasama dari mana-mana pihak yang sama-sama punya visi yang sama. Kerja keras dan terus istiqamah dalam perjuangan menegakkan Syiar Islam. Kami percaya, apabila kita berpegang teguh dengan tali-tali Allah, Allah pasti akan membantu untuk menyebarkan dakwah pada jalan fisabilillah yang suci ini.

Kami menyusun rangka program untuk menanam benih syabab (pemuda) dalam gerakan atau Jamaah Islamiyah dalam konteks belia Islam dalam agenda tahun ini dan seterusnya seperti yang berikut:

1) meneruskan kerjasama dengan mana-mana badan dan institut Islam di daerah ini secara konsisten (istiqamah)
2) Memberikan peluang program-program berbentuk pendidikan, dalam bentuk yang boleh dan mahir laksanakan seperti program motivasi pendidikan, Smart Solat, Syabab Masjid dan sebagainya kepada warga Kuala LAngat khususnya.
3) Menambah baik jaringan perhubungan dengan NGO-NGO Islam di daerah ini dan kerajaan negeri melalui Pusat Khidmat Masyarakat Dun, dan kerajaan persekutuan melalui Kementerian Belia dan Sukan.
4) Mengadakan program-program berterusan kepada sekolah-sekolah sasaran di Kuala LAngat dan diteruskan lagi untuk tahun-tahun berikutnya.
5) MEmantapkan institusi usrah dengan serius dengan menggalakkan golongan isteri dan anak-anak untuk turut serta bersama-sama.
6) Menjadi jurubicara ummah dengan memberikan fakta-fakta dan pendirian ABIM kepada ummah, sebagai pendirian yang bersifat independence dan non-partisan seperti yang dipegang pada hari ini.
7) Sentiasa mengambil berat akan adik-adik pada peringkat PEPIAS-PKPIM untuk terus berkerjasama mengendalikan program yang kita anjurkan.
8) Mengadakan kumpulan usrah di peringkat IPT-IPT di kawasan sekeliling, seperti di Kuala Langat- Kolej MARA, Kolej Komuniti, KUIS, USIM, UiTM, Kolej InTI, dan sebagainya.
9) Memasarkan tokoh-tokoh dalam ABIM Kuala Langat sebagai jurubicara umat yang bertaraf selebriti, pendakwah bebas, atau tokoh dalam khidmat masyarakat dengan memberi ceramah atau memberi sumbangan kemasyarakatan di kawasan-kawasan sekitar.
10) dan lain-lain yang relevan.

Wahai Belia-belia sekelian, mari kita teruskan agenda belia untuk agama Islam! PErjalanan kita masih jauh. Namun, kita harus teruskan jua perjalanan ini. (pangkalnya jauh, hujungnya belum tiba)

Allahu Akbar.

Tiada ulasan: