Rabu, September 24, 2008

Teras Program ke masyarakat

Semasa sejak zaman lepas persekolahan lagi, saya telah memulakan latihan kemasyarakatan. Ya, kami bermula sebagai fasilitator, dan turun ke sekolah-sekolah sekitar negeri SElangor untuk menyampaikan dan berkongsi 'pesanan yang baik' kepada adik-adik program. Jenamanya seperti program motivasi pendidikan, khemah Ibadah, Kepimpinan pelajar Islam, JEjak Rakan, dan sebagainya. Pokoknya, semuanya berorientasikan mengajak kepada kebaikan, dan meninggalkan kemungkaran.

Dari awal lagi, kami sering bertanyakan kepada diri masing-masing, sudah cukup baik kah diri ini sehingga mahu mengajak orang lain kepada kebaikan? Orang kata, cermin diri dulu. Diri sendiri, banyak yang tak betul daripada betul. Banyak juga melakukan kemaksiatan dan 'lagha'(lalai) dalam amalan harian. Namun, kami percaya dengan jalan yang kami pilih ini sebenarnya berteraskan kepada 2 perkara:

1) Memperbaiki diri sendiri - dengan menceritakan perkara kebaikan dan bermotivasi kepada orang, yakni menyampaikan dakwah dan menceritakan kebesaran Allah taala, harapannya, telinga yang paling hampir dengan mulut yang berbicara; iaitu diri sendiri, akan mendengar dan akan menerima dalam hati seterusnya memperbaiki kelemahan dalam diri.

2) Membantu untuk menyumbang kepada jalan dakwah (menyeru kepada kebaikan, dan mencegah kepada kemungkaran) - jalan seorang Muslim adalah untuk menegakkan syariah Islam atas muka bumi ini. Maka, ia bermula dari kesedaran tentang kepentingan menjaga diri dari usia kanak-kanak dan remaja lagi. Menjaga diri termasuklah dalam segala bidang kehidupan seperti pembelajaran ilmu, adab dan akhlak, kepimpinan dan organisasi, dan lain-lain lagi.

Kemudian, setelah tamat program, kami pulang, dan akan meneruskan kehidupan seperti biasa. Pada masa yang sama, bagaimana kesan kepada hidup kami selepas itu? Perasaan berkongsi dengan adik-adik adalah sesuatu yang sangat seronok;

-sedar sebenarnya betapa diri ini sangat bertuah dapat mencapai tahap pada hari ini.
-Kalau rasa diri sangat susah, ada lagi yang lebih susah. Kalau rasa diri senang, ada lagi yang lebih senang.
-Terdetik sentiasa sikap untuk melakukan perubahan dalam kehidupan. Kalau tak pergi program, agaknya tak pernah buat sendiri Qiyamullail.
-Program juga melatih untuk tidak melakukan perkara buruk depan adik-adik dan pihak sekolah (orang lain).
-Belajar mematuhi peraturan. Contohnya, fasi yang merokok- rokok di luar kawasan sekolah dan mengamalkan etika fasi. MAcam puasa dalam RAmadhan. Kan boleh menahan diri daripada tak merokok sepanjang hari.
- menambah ilmu bercakap dengan orang ramai. Kalau dah maju, boleh cakap depan mass, siap boleh jadi penceramah pulak.
- Membudayakan diri dengan amalan permbicaraan secara berhikmah dan halus, dalam menyampaikan mesej besar, mungkin dalam bentuk permainan, kuiz, perbincangan, penulisan, dan sebagainya.
- Mengurus dan mentadbir segala perjalanan program daripada sebelum-semasa-selepas program.
- lain-lain lagi sebenarnya...

dan yang paling penting, kesan jangka panjang iaitu menjadi Daie dalam masyarakat sehingga akhir hayat

Melihat kaca mata dunia dari kaca mata daie

Selamat turun ke masyarakat

Tiada ulasan: